Maa-Vri: 8u-18u Zat: 9u-13u 0800 10 888

Ben je lid van de Liberale Mutualiteit? Op zoek naar de voorwaarden voor een terugbetaling van een hoorapparaat? Wil je meer weten over dit proces? Lees hier meer.

Voorwaarden terugbetaling hoorapparaat bij de Liberale Mutualiteit

Het RIZIV legt de voorwaarden vast voor alle ziekenfondsen. We zetten ze op een rijtje:

  • Voorschrift van de NKO-arts
  • Een afwijking bij de spraak-in-lawaaitest of een gehoorverlies van min. 40dB. 
  • Het hoorapparaat staat op de lijst van het RIZIV voor terugbetaalbare hoortoestellen
  • Goedkeuring adviserende arts van de Liberale Mutualiteit
  • Aantoonbare gehoorverbetering vastgesteld
 

Wil je meer details over deze voorwaarden? Lees hier alles over de terugbetalingen voor hoortoestellen.

Aanvraagprocedure terugbetaling hoorapparaat bij de Liberale Mutualiteit

Ook de aanvraagprocedure loopt gelijk over de verschillende ziekenfondsen. Hier is een overzicht:

  • Bezoek een NKO-arts voor een hoortest
  • Ga met dit voorschrift langs bij een Lapperre hoorcentrum.
  • Hier wordt je gehoor verder getest en kies je samen met de audicien een hoorapparaat dat bij jou past
  • Proefperiode van een maand
  • Ga opnieuw langs bij de NKO-arts. Bij verbetering van het gehoor krijg je een definitief voorschrift.
  • Je audicien bij Lapperre bezorgt het definitieve voorschrift en de aanvraag tot terugbetaling van je hoorapparaat aan de adviserende arts van de Liberale Mutualiteit. 
  • Bij akkoord heb je recht op een terugbetaling van je hoorapparaat.
  • Na 5 jaar kom je als volwassene terug in aanmerking voor een terugbetaling, kinderen na 3 jaar.
 

Dankzij de mogelijkheden voor terugbetaling kan je zonder zorgen genieten van je hoorapparaat. Had je graag meer informatie over de terugbetalingen voor hoortoestellen? Lees hier verder.

Advies op jouw maat

Heb je nog vragen over de terugbetaling van hoorapparaten? Tijdens een vrijblijvende afspraak in onze hoorcentra kan je bij onze gediplomeerde audiciens terecht met al je vragen.

Maak direct een afspraak